28/Mar/2015

Το Barikat ακούει μουσική. Κατά προτίμηση αυτή των καταπιεσμένων. Τα κείμενα για το ρεμπέτικο, την χημική γενιά, τη μουσική του κινήματος των μαύρων πανθήρων μας φέρνουν σε αυτήν εδώ τη συνέντευξη. Οι Mother of Millions κυκλοφόρησαν το πρώτο τους album, το εξαιρετικό Human, και τάραξαν τα νερά του σκληρού ήχου στη χώρα μας με καλογυαλισμένη παραγωγή, πολυεπίπεδες συνθέσεις που κολλάνε στο μυαλό και πολιτικοποιημένο στίχο γεμάτο «τοξικό» κοινωνικό προβληματισμό. Το Barikat ανοίγει διαύλους επικοινωνίας με το πιο πρωτοποριακό κομμάτι της εγχώριας rock/metal σκηνής και υπόσχεται συνέχεια!  Τις πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις μας δίνει ο Κώστας Κωνσταντινίδης (κιθάρες).

1. Με μία σύντομη αναζήτηση ανακαλύπτει κανείς ότι Mother of millions είναι η εναλλακτική ονομασία του φυτού Καλαγχόη λόγω της ιδιότητάς του να πολλαπλασιάζεται ανεξέλεγκτα δημιουργώντας νέα μικρά φυτά ακόμα και στις άκρες των φύλλων του. Από αυτό εμπνευστήκατε την ονομασία σας και πως προέκυψε η ιδέα;

Οι εγκυκλοπαιδικές γνώσεις περί γεωπονικής αποκτήθηκαν συμπτωματικά. Αποδείχθηκαν χρήσιμες, για αρχή ως προς το εύηχο του ονόματος, αλλά και όσον αφορά τη σημειολογική αντιπαραβολή των φυσικών ιδιοτήτων του φυτού, με κοινωνικούς νομούς και τη σχέση με τον κόσμο των ιδεών. Τα δυο σημεία που εκτιμάω ότι ξεχωρίζουν είναι αυτό της τοξικότητας και της ανεξέλεγκτης αναπαραγωγής.

2. Όπως λέτε και οι ίδιοι δεν περιορίζεστε από συγκεκριμένες ταμπέλες αλλά μια γενική περιγραφή του ήχου σας θα μπορούσε να είναι alternative/progressive metal. Ποιες είναι οι αγαπημένες σας μπάντες; Οι επιρροές σας κινούνται και εκτός του rock/metal χώρου;

Δεχόμαστε την ταμπέλα του progressive για λόγους δημιουργικής ελευθερίας. Δεν υπάρχει δηλαδή η αιώνια δέσμευση σε ένα συγκεκριμένο μουσικό είδος ή ύφος αλλά η επιδίωξη της εξέλιξης του ήχου, ταυτόχρονα με την εξέλιξη των δημιουργών του. Τώρα για αγαπημένες μπάντες, θα βρει κάποιος -που έχει διάθεση να το σκαλίσει- ένα μικρό overlap μεταξύ και των πέντε αλλά μάλλον δεν είναι αντιπροσωπευτικό για τα αγαπημένα ακούσματα του καθενός από μας ξεχωριστά. Το συμπέρασμα είναι ότι καλύπτουμε ένα ευρύτατο φάσμα ακουσμάτων-και εκτός του rock και metal χώρου- η διύλιση των οποίων, στο πλαίσιο της σύνθεσης και όχι μόνο, ενέχει μάλλον αυξημένο κίνδυνο, αλλά τυχαίνει τις περισσότερες φορές να κοσκινίζουμε με νηφαλιότητα.

 

 

3. Πρόσφατα βγάλατε το πρώτο σας album με τον τίτλο human. Από τους στίχους είναι εμφανές ότι σας απασχολούν ερωτήματα σε σχέση με την ανθρώπινη συνείδηση, την απάθεια, τον ατομικισμό. Γιατί human? Πρόκειται για concept δίσκο μιας και χωρίς να αφηγείται κάποια ιστορία φαίνεται να υπάρχει μια σύνδεση στίχων μουσικής και artwork?

Δεν υπάρχει πλοκή με όρους μυθιστορήματος, αλλά πρόκειται για ένα θεματικό δίσκο στον οποίο υπάρχει λογική συνέχεια από το 1ο στο τελευταίο κομμάτι. Ο δίσκος είναι χωρισμένος σε 3 states, 3 καταστάσεις κοινωνικού, πολιτικού προβληματισμού και δράσης. Υπάρχει κεντρικός χαρακτήρας αλλά χωρίς συγκεκριμένη ταυτότητα, κάτι που διευκολύνει το πέρασμα απ' το ειδικό στο γενικό. Δηλαδή από τα προσωπικά αδιέξοδα στην συλλογική πάλη, από την ατομική "λύση" στη διαπίστωση ότι ο άνθρωπος εξυψώνεται μόνο όταν κατανοήσει την εκθετικά αυξημένη δύναμη του συνόλου. Ακόμα κι αν η κίνηση προς τα μπρος δεν πετύχει από την πρώτη φορά.

 

 

4. Question the process, ask the reason why. Part of the engine may stop turning. Η αμφισβήτηση ως κινητήριος δύναμη της ανθρωπότητας; Κάλεσμα για αφύπνιση; Πώς αντιλαμβάνεστε το ρόλο του μουσικού και του καλλιτέχνη εν γένει σε μια εποχή που καλλιεργείται η αδιαφορία και επιβάλλεται η σιωπή;

Η αμφισβήτηση ως κινητήριος δύναμη του ατόμου. Η δημιουργία κριτηρίου. Θα μου πεις πως θα αποκτήσει κανείς κριτήριο; Όταν όχι απλά έχουμε ελλιπή πρόσβαση σε στρεβλά δεδομένα, αλλά κανένας δε μας μαθαίνει πως να τα συνδυάζουμε. Το μεγάλο προσόν της αμφισβήτησης, είναι πως είναι κολλητική. Όταν ξεκινάς με την άρνηση παραδοχής της μοιρολατρίας σαν στάση ζωής, δεν το κρατάς για τον εαυτό σου. Συμβάλλεις στο να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις να αναπτύσσεται η πάλη αυτή που πραγματικά είναι κινητήριος δύναμη της ιστορίας. Ο διαρκής αγώνας να σπάσουν τα δεσμά της εκμετάλλευσης, έως ότου αυτή σταματήσει να υπάρχει.

 

 

5. Στο propaganda techniques γίνεται μια κυνική αναφορά στον καπιταλισμό ενώ το ignition είναι μια σύντομη έκρηξη αγανάκτησης απέναντι σε μια μαύρη καθημερινότητα. Ποια η επίδραση της μουσικής στην ιδεολογία; Γιατί δεν πηγάζει πια η μουσική από τα όσα συμβαίνουν γύρω μας (συμπεριλαμβανομένου του ακραίου ήχου);  

Στην ιστορία της μουσικής βλέπουμε να αναπτύσσονται ρεύματα παράλληλα με την πολιτική ιστορία. Στο μεσαίωνα η εκκλησία επέβαλε ακόμα και κανόνες πολυφωνίας, πέρα από τις θεματικές των συνθέσεων. Στις αρχές και μέσα του 20ου αιώνα είδαμε τη μουσική να τραγουδάει για τα κινήματα και τις κοινωνικές επαναστάσεις. Μεταπηδά από τα χέρια των καταπιεστών σε αυτά των καταπιεσμένων. Η μουσική και η τέχνη εν γένει δεν μπορούν να είναι εργαστηριακά παρασκευάσματα. Να είναι αποκομμένη από την πραγματικότητα. Η πραγματικότητα μπορεί να εχει αντικειμενικά χαρακτηριστικά, δεν παύει όμως να περνάει από το πρίσμα των βιωμάτων του καλλιτέχνη. Έτσι η τέχνη αποκτάει τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά. Η μουσική είναι μια γλώσσα που μιλάει στο συναίσθημα, στην ανάμνηση. Είναι ένα εξαιρετικό προπαγανδιστικό μέσο, αλλά για ποιο σκοπό; Σήμερα βλέπουμε να κυριαρχεί η τέχνη που αντιστοιχεί στο επίπεδο της συλλογικής σκέψης, στο επίπεδο της συνείδησης της κοινωνίας. Όταν η απάθεια και ο ατομικισμός κυριαρχούν, βλέπουμε μια τέχνη αυτάρεσκη, ματαιόδοξη, μια τέχνη εμπορικό προϊόν που αναπαράγεται μέσω των προτύπων που η ίδια δημιουργεί. Η λύση γυρνάει στη διάδοση της αμφισβήτησης. Της αδιαπραγμάτευτης στάσης και του μουσικού για το έργο του, αλλά και της διαπαιδαγώγησης του κοινού με όρους όχι ελιτισμού αλλά επαφής, κατανόησης, παράλληλης πορείας.

 

 

6. Η παραγωγή του album είναι εξαιρετική. Πόσο δύσκολο είναι μέσα στην κρίση να παράγει κανείς ποιοτική μουσική; Υπάρχουν πρωτότυπα εγχειρήματα που μπορούν να τονώσουν την καλλιτεχνική δημιουργία σε συνθήκες σαν τις σημερινές;

Μπορεί να μην φαίνεται σε μαζικό επίπεδο, αλλά υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες που κάνουν εξαιρετικές δουλειές σε όλα τα επίπεδα. Μικρές θεατρικές σκηνές, εκθέσεις εικαστικών, μουσικοί, σε μια κατάσταση "αναμονής" για το σημείο βρασμού που θα τους φέρει στο προσκήνιο. Η χρηματοδότηση ήταν ανέκαθεν ένα πρόβλημα, αλλά με την τεχνολογία η πρόσβαση γίνεται ευκολότερη, δηλαδή δεν υπάρχει ακριβώς το λεγόμενο εμπόδιο εισόδου -με την οικονομική ορολογία. Τα επόμενα χρόνια πιστεύω πως θα δούμε σπουδαία πράγματα, αρκεί να τα στηρίζουμε.

7. Πρόσφατα, οι Electric litany, μια αξιόλογη ελληνική μπάντα ακύρωσε τις προγραμματισμένες συναυλίες της σε Βόλο και Πειραιά καθώς έκρινε ότι «η πλειοψηφία των κατοίκων αυτών των πόλεων αξίζει το μεσαίωνα που διάλεξε να ζει» μετά τα αποτελέσματα των δημοτικών εκλογών. Πώς κρίνετε την κίνηση αυτή;

Λίγο αδιέξοδη λογική κατά τη γνώμη μου. Αν θεωρήσεις ότι απευθύνεσαι σε όλο τον κόσμο και προσπαθείς να περάσεις και ένα μήνυμα, συνεχίζεις και δεν παραιτείσαι. Με τη λογική αυτή δεν πρέπει να ξαναπαίξει μπάντα με προοδευτική σκέψη ούτε στην Αθήνα. Τι διάφορα υπάρχει στα εκλογικά αποτελέσματα, δεν το αντιλαμβάνομαι. Αν τοποθετείς εαυτόν υπεράνω και όχι έσω νομίζω ότι κάποια στιγμή θα αποκοπείς από αυτόν που θες να επηρεάσεις και σαν πολιτική οντότητα και σαν καλλιτέχνης.

8. Σε λίγες μέρες συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη δολοφονία του καλλιτέχνη Παύλου Φύσσα από μέλη της Χρυσής Αυγής. Τι ρόλο μπορεί να παίξει η μουσική απέναντι στην άνοδο του φασισμού και πώς μπορεί να κρατήσει τους πιτσιρικάδες μακριά από νεοναζιστικές οργανώσεις;

Ένα πράγμα. Ο φασισμός, σαν μόρφωμα του καπιταλισμού, είναι καταστροφή. Η μουσική είναι δημιουργία. Η τριβή με τη δημιουργία σε ολοκληρώνει. Δεν αυτοπροσδιορίζεσαι από το που έτυχε να γεννηθείς, από ψευδαισθήσεις υπεροχής αίματος, γιατί δεν το χεις ανάγκη. Η μουσική είναι έκφραση. Δεν έχω αντιληφθεί την ύπαρξη φασίστα με τέτοιες ικανότητες.

 

 

9. Θα παίξετε headliners στο Defcon fest στο ΑΝ σε λίγο καιρό. Πέραν αυτού ποια τα άμεσα αλλά και πιο μακροπρόθεσμα πλάνα της μπάντας;

Έχουμε αρκετά σχέδια για αυτή την season. Μια σειρά από live εμφανίσεις σε επαρχία και κάποια ξεχωριστά live στην Αθήνα για τα οποία μπορείτε να ενημερώνεστε από την επίσημη σελίδα μας καθώς και από το facebook της μπάντας. Κατά τα άλλα ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη και ελπίζουμε να σας δούμε στο Defcon. Γεια χαρά!

Official website

Facebook page

Defcon festival